
سنسور اکسیژن که به سنسور O2 معروف است ، همانطور که از نامش مشخص است میزان اکسیژن موجود در اگزوز را اندازه گیری می کند. در حالی که ممکن است این یک کار نسبتاً ساده به نظر برسد ، سنسور O2 در واقع یکی از مهمترین سنسورهای هر وسیله نقلیه است که مسئول حفظ تعادل مناسب بین هوا و سوخت برای انتشار آلاینده های بهینه است به همین دلیل ، شما می خواهید بدانید که چه کاری انجام می دهد ، چرا شکست می خورد و مهمتر از آن چگونه می توان آن را جایگزین کرد. سنسور اکسیژن چگونه کار می کند؟ اکثر خودروها دارای حداقل دو سنسور اکسیژن در سراسر سیستم اگزوز هستند. حداقل یکی در مقابل مبدل کاتالیزوری و یک یا چند پایین دست از مبدل کاتالیزوری. سنسورهای O2 معمولاً به عنوان سنسورهای باند باریک یا پهنای باند طبقه بندی می شوند. یک عنصر حسگر در داخل سنسور قرار دارد و در یک محفظه فولادی محصور شده است. مولکول های اکسیژن از گازهای خروجی از شکاف یا سوراخ های کوچک در پوسته فولادی سنسور عبور می کنند تا به عنصر حسگر یا سلول داخلی برسند. در طرف دیگر سلول داخلی ، اکسیژن هوای خارج از اگزوز به سمت پایین سنسور O2 حرکت کرده و تماس می گیرد. تفاوت میزان اکسیژن بین میزان موجود در هوای بیرون و میزان موجود در خروجی ، جریان یون های اکسیژن را افزایش داده و ولتاژ تولید می کند. اگر مخلوط گازهای خروجی بسیار غنی باشد و اکسیژن کمی در اگزوز وجود داشته باشد ، یک سیگنال به واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) ارسال می شود تا میزان سوخت اضافه شده به سیلندر را کاهش دهد. اگر مخلوط گازهای خروجی بیش از حد کم باشد ، سیگنالی برای افزایش میزان سوخت مورد استفاده در موتور ارسال می شود مصف سوخت زیاد هیدروکربن و مونوکسید کربن تولید می کند اما مصرف سوخت بسیار کم آلاینده های نیتروژن اکسید تولید می کند همچنین سیگنال سنسور به درست نگه داشتن مخلوط کمک می کند سنسورهای O2 با باند گسترده دارای یک سلول پمپاژ O2 اضافی برای تنظیم میزان اکسیژن موجود در عنصر حسگر هستند و این اجازه را می دهد تا نسبت هوا و سوخت بسیار وسیع تری را اندازه گیری کنید.
از آنجا که سنسور اکسیژن در جریان خروجی قرار دارد ، می تواند آلوده شود منابع معمول آلودگی عبارتند از: مخلوط بیش از حد غلیظ سوخت یا دمیدن روغن در موتور قدیمی و خنک کننده موتور در محفظه احتراق که در اثر نشت واشر موتور همچنین در معرض دمای بسیار بالا قرار دارد و مانند هر اجزای دیگر می تواند در طول زمان فرسوده شود همه اینها می تواند بر ویژگی های پاسخ سنسور اکسیژن تأثیر بگذارد ، در نتیجه باعث افزایش زمان پاسخگویی یا تغییر در منحنی ولتاژ سنسور و در بلند مدت عملکرد سنسور می شود در خرابی سنسور اکسیژن به چه نکاتی باید توجه کرد: وقتی سنسور اکسیژن خراب می شود ، کامپیوتر دیگر نمی تواند نسبت هوا/سوخت را حس کند ، بنابراین ، چند نشانه گویا وجود دارد که باید به آنها توجه کنید: چراغ موتور را بررسی کنید: در حالی که چراغ چک موتور می تواند به دلایل زیادی روشن شود ، به طور معمول به دلیل مشکل مربوط به انتشار آلاینده است مصرف سوخت بالا: یک سنسور اکسیژن معیوب باعث اختلال در هوا و مخلوط سوخت و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می شود ناهمواری موتور در حالت کار یا همان اصطلاح کپ کردن موتور: از آنجا که خروجی سنسور اکسیژن به کنترل زمان موتور ، فواصل احتراق و هوا تا جیره سوخت کمک می کند ، یک سنسور معیوب می تواند باعث کپ خودرو شود.